علف‌زن‌های نخی که با نخ های دوار با سرعت بالا علف رو اصلاح می‌کنن به کاربرشون امکان علف‌زنی تا تنه درخت، پله یا تخته‌سنگ رو میده. بهترین انتخاب برای ایجاد مرز واسه علفای کنار مسیر رفت‌و‌آمد و سکوهاست و مناسب‌ترین گزینه برای فضای پر از سنگ و صخره‌ایه که چمن زنای تیغه‌ای قابل استفاده نیستن. خیلی از این علف‌زن‌ها امکان استفاده از تیغه‌های فلزی رو هم دارن که برای تسطیح دقیق‌تر و قطع‌کردن شاخه‌ها و نهال‌های ضعیف هم کاربرد داره.

انواع مختلف نخ قابل استفاده علف‌زن توی بازار قابل تهیه هستش که ضخامت و جنس متنوعی دارن ولی مهم‌ترین عامل برای انتخاب نوع نخ، نوع مناسب برای استفاده توی دستگاهتونه. در کل تجربه افراد کهنه‌کار اینه که نخ‌ سنگین‌تر عملکرد بهتری داره. از طرف دیگه بهترین جنس نخ بستگی کامل به نوع علف و گیاهایی که می‌خواید اصلاح کنید داره. بهترین راهکار تست‌کردن انواع مختلف نخ و انتخاب بهترین اونا با توجه به کارکردشونه.

علف‌زن‌ها معمولاً به دو شکل بنزینی و برقی تولید میشن. نمونه‌های علف‌زن بنزینی قیمت بالاتری دارن و قوی‌ترن و تو دو حالت علف زن بنزینی دو زمانه و علف زن بنزینی چهار زمانه تولید میشن و نمونه‌های برقی از نظر اقتصادی به صرفه‌ترن که به دو شکل علف زن برقی سیمی و علف زن برقی باتری خور عرضه میشن.

برای انتخاب علف‌زن باید به ابعاد زمین مورد نظر، عوارض موجود توی اون (از نظر سنگی بودن، پردرخت بودن و ... ) و مقدار تحملتون در مورد صدا و دود اگزوز موتورای بنزینی توجه کنید. یادتون باشه سر نخ‌های دوار علف‌زن سرعت نزدیک به 600 کیلومتر بر ساعت داره که بنابراین حتماً حین کار باید از عینک‌های محافظ و گوش‌گیر، کفش‌های محافظ، شلوار بلند و دستکش استفاده بشه.

علف زن های بنزینی

مزایا: قدرت بالا برای تمیز کردن یه محوطه بزرگ، توان اصلاح علف‌های بلندتر (حدود نیم متر)

معایب: وزن بیشتر، آلودگی صوتی، آلودگی ناشی از مصرف بنزین، نیاز به نگهداری و سرویس و لزوم تامین بنزین و روغن

علف زن های بنزینی دو زمانه

 برای تهیه علف‌زن قوی با امکان دسترسی به نقاط سخت و توان پاکسازی فضاهای بزرگ و در عین حال اقتصادی، می‌تونید از انواع دو زمانه استفاده کنید. موتورهای دو زمانه از ترکیب بنزین و روغن برای کار استفاده می‌کنن.

علف زن های بنزینی چهار زمانه

علف زن موتوری

اگه یه فضای بزرگ دارید بهتره که از انواع چهارزمانه استفاده کنید. درسته که قیمت بالاتری دارن ولی در عوض در کنار قدرت بالا استفاده ازشون خیلی ساده تره ، صدا و آلودگی کمتری تولید می‌کنن و نسبت به انواع دو زمانه نرم‌تر کار می‌کنن و نیاز به ترکیب روغن و بنزین هم ندارن.

اگه بخواید روی دستگاهتون تیغه‌ فلزی ببندید، باید از دستگیره‌های کمکی استفاده کنید. دستگیره‌ها خصوصاً زمانی که یه عکس‌العمل واکنشی از تیغه به دستگاه وارد میشه کنترل دستگاه رو آسونتر می‌کنن. این دستگیره‌ها معمولاً روی انواع علف‌زنا قابل نصب هستن ولی حین استفاده از نخ یه مقدار دست‌و‌پا‌گیر میشن که تو این موارد می‌تونید اونارو بازشون کنید.

علف زن های برقی

مزایا: حمل و نقل ساده و وزن کم، صدای‌کم و قیمت پایین

معایب: قدرت کمتر، طول کابل و شارژ باتری محدود، ارتفاع کمتر علف قابل اصلاح (حدود 35 سانتیمتر) و عدم امکان نصب تیغه فلزی تسطیح علف

علف زن برقی با سیم

علف زنای برقی توان لازم برای تمیز‌کردن یه فضای به نسبت بزرگ رو دارن به این شرط که امکان تامین برقش رو با متراژ مناسب کابل داشته باشید. این مدل اقتصادی‌ترین نوع علف‌زن قابل تهیه هستش.

علف زن برقی باتری خور

علف‌زن‌های باتری‌خور بیشتر مناسب فضاهای کوچک اطراف خونه هستن، حمل‌و‌نقلشون خیلی ساده‌تره.  استفاده از باتری‌های 12 ولت یعنی دیگه نیازی به کابل بلند یا بنزین و روغن برای کار نیستش و اگه یه باتری یدک هم تهیه کنید مشکل محدود بودن بردش بخاطر باتری رو هم به نصف کاهش میدید.

سری مخزن نخ

معمولاً نخ‌های علف‌زنا دور سری دستگاه پیچیده میشن و حین استفاده به مرور از طول نخ کم میشه. بعضی از سری‌های دستگاه به شکل خودکار نخ رو آزاد می‌کنن که نخ خورده شده جبران بشه و توی بعضی دیگه باید سری دستگاه رو به زمین فشار بدید تا نخ آزاد بشه و زمانی که نخ تموم میشه باید مجدداً شارژ بشه یا سری تعویض بشه.

انواع جدید سری علف‌زن گیره‌های مخصوص نگهداری از نخ رو به کار گرفتن که دیگه نیاز به قرقره نباشه و فقط کافیه طول مورد نیاز نخ رو وارد محفظه کنید تا گیره اون رو نگه داره و بعد از خورده شدن به همین شکل نخ رو تعویض کنید.

علف زن های کالسکه ای

علف زن کالسکه ای

برای زمینای صخره‌ای بهتره از علف‌زن‌های کالسکه‌ای چهارزمانه استفاده کنید. این علف‌زن‌ها مثل علف‌زن‌های کالسکه‌ای تیغه دوار عمل می‌کنن منتها ریسک برخورد تیغه با سنگ رو نداره و ازونجا که نخ علف‌زن جلوتر از چرخای دستگاه قرار می‌گیره می‌تونه تا لبه دیوار و لبه‌ها رو کوتاه کنه. معایب این نوع علف زن اولاً قیمت بالاترشه و دیگه اینکه نمی‌تونید اونو عمودی کنید و باهاش شمشاد یا شاخه های عمودی کنار گذرگاها رو صاف کنید.

اصول اصلاح علف

تنظیم ارتفاع مناسب علف

علف زن اگه بیش از حد به زمین نزدیک شه علف رو از ته میزنه و زمین رو کچل می‌کنه. واسه کوتاه کردن درست بهتره که سری دستگاه رو توی فاصله 5 تا 7 سانتیمتری از زمین نگه دارید و با حرکات نرم در حالی که سری موازی سطح زمین هست دستگاه رو به چپ و راست حرکت بدید. اگه اوایل این کار براتون سخته و درست نمی‌تونید اجراش کنید نا امید نشید. به مرور این مشکل رفع و کار براتون عادی میشه

کوتاه کردن علف های خیلی بلند

برای زمانی که علف خیلی بلند باشه اگه بخواید از پایین کوتاهش کنید ممکنه علف دور سری دستگاه بپیچه و باعث گیر کردنش بشه. واسه رفع این مشکل بهترین کار اینه که از بالا شروع کنید و تو چند مرحله به ریشه علف برسید. هر قدر که طول علف کمتر بشه احتمال گیر کردنش دور دستگاه کمتر میشه

علف زنی حوالی درخت، پایه، پله و ....

علف‌زن‌های نخی تا دم درخت یا تیرچه‌ها، پله‌ها و .... می‌تونن علف‌زنی کنن ولی باید حواستون باشه که تا جای ممکن از برخورد نخ با اشیاء اجتناب کنید چون برخورد نخ علف زن با درخت بهش آسیب می‌زنه و حتی می‌تونه از بین ببردش یا ممکنه قسمتایی از یه تیرچه بتنی یا یه سازه چوبی رو جدا کنه. حین کار، با احتیاط علف زن رو به این موارد نزدیک کنید و به محض اینکه صدای برخورد نخ باهاشون رو شنیدید سریع عقب برید. در مورد درختا و گیاها هم بهترین روش استفاده از مالچه که دیگه کلا نیازی به نزدیک شدن بهشون برای علف زدن از بین بره.

نظافت دستگاه

بعد از هر بار علف زنی بقایای علف رو از دستگاه پاک کنید و اهرم گاز دستگاه و مقدار نخ باقی مونده توی قرقره سری دستگاه رو هم چک کنید. اگه علف‌زن برقی دارید کابلش رو منظم جمع کنید و اگه علف زن شارژی دارید باتری‌هاش رو شارژ کنید. برای علف‌زن‌های موتوری بعضیا باید عمودی و بعضیا افقی نگهداری بشن که سوخت و روغنشون نشت نکنه. راهنمای نگهداری دستگاه رو بخونید تا از این موضوع مطمئن شید.

خرید علف زن موتوری و برقی 

انواع علف‌زن‌های برقی و موتوری رو می‌تونید از فروشگاه ابزارچک تهیه کنید. برای تصمیم‌گیری در مورد این قضیه می‌تونید از مشاورای ما کمک بگیرید. ما با توجه به شرایط کاری شما می‌تونیم بهترین نمونه محصولات بازار رو بهتون معرفی کنیم. 

علف زن کوله پشتی تندیس  ، علف زن کالسکه ای هیوندای و علف زن رونیکس از انواع پر طرفدار این محصول هستن.

سبد خرید

دلیل بازگشت وجه

فروشگاه
0 علاقه مندی ها
0 موارد محصول
حساب کاربری من